مجموعه فرهنگی پژواک مولانا
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده ندا سعدی
- استاد راهنما بهروز منصوری شادی عزیزی
- سال انتشار 1391
چکیده
چکیده پایان نامه )شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده(: پروژه ای که در پیش رو داریم درباره خلق فضایی است با نام پژواک مولانا که همانطور که از نامش پیداست مجموعه است درباره شاعر و عارف بزرگ ایران زمین مولانا. قرن هاست مولانا مریدانش را به سوی خود فراخوان می کند، در جستجوی پاسخی که در آن نجوایی از شمس را دریابد یا مریدی که از گوشه ای از جهان دست کم پژواک صدایش باشد.پژواک مولانا همان نوای پاسخگوست. هدف اصلی در این پروژه رسیدن از تفکر عرفانی و فلسفی به فضای معمارانه است به طوری که از حال و هوای شاعرانه دور نشویم. رسیدن به این هدف از راههای مختلفی امکان پذیر است که در ذیل آنچه را که برای من مستدل بوده است، بیان می شود. 1.ایران در چندین وجه جهان میانه محسوب می شود: 1.از لحاظ جغرافیائی 1. از لحاظ وجود شناختی مولانا پس از حرکت از شرق )بلخ( به سوی غرب، ساکن قونیه مرز میانی شرق و غرب می شود.او با افکار و منشی شرقی وارد دنیای میانه ای می شود که محل تلاقی فرهنگ و ادب و فلسفه شرق و غرب است. نتیجه 1. همانگونه ایران از نظر جغرافیایی و فرهنگی دنیای میانه و میانجی می باشد به طور مشابهی متفکران ایرانی نیز نظام فکری میانه ای را برگزیده اند که منحصر ایرانیان است. "متفکران ایرانی از قرنی به قرن دیگر، کوشش خود را بر نظام عالمی متمرکز کرده اند که نه عالم ادراک حسی است و نه جهان انتزاعی فهم. تصور این جهان میانجی را در آثار همه این متفکران، از سهروردی )قرن دوازدهم( تا صدرای شیرازی )قرن هفدهم( و ملاهادی سبزواری )قرن نوزدهم( و بسیاری دیگر تا به امروز می توان دید." " "پرهام. هانری کربن آفاق تفکر معنوی در اسلام ایرانی. 1304 .ص 43 فلسفه ایرانی همانطور که گفته شد نه عالم ادراک حسی است و نه جهان انتزاعی فهم. بنابراین باید به دنبال فضایی برویم که به نوعی ترکیبی از مفاهیم حسی و محتوایی)دستاورد فلسفه اشراق سهروردی و برگرفته از شرق( با مفاهیم عقلی و خرد گرایانه )متکی بر تفکرات بوعلی، فارابی وملاصدرا، تحت تاثیر اندیشه های نو افلاطونی( است. آنچه در پایان نامه آمده را می توان در دو نمودار زیر خلاصه کرد: 1.ایران ? تجربه گرایی ? بوعلی ? دکارت، افلاطون و تفکرات نو افلاطونی ? ریاضیات و هندسه ? معماری مفهومی 1. ایران ? مولانا ? اشتراک شرق و غرب بوعلی نتیجه 1. استفاده از احجام افلاطونی برای رسیدن از تفکر خرد گرایانه به معماری با توجه به معانی انتزاعی و نماد گونه آنها در رسیدن به مفاهیم درونی، فضاهای داخلی مجموعه را که خود نماد تجلیات درونی است، به صورت ارگانیک طراحی می شود به طوری که مراحل هفتگانه عرفان به صورت سمبلیک در پروژه حس شود و برای رسیدن به طراحی ارگانیک در فضاهای درونی می توان از مفاهیم غنی معماری ایرانی که متکی بر سلسله مراتب و درونگرایی می باشد بهره جست. در ضمن استفاده از عناصر معماری ایرانی به طور مفهومی و نمادین در پروژه مفید می باشد که این میتواند هم در برون و هم در درون اتفاق بیفتد. ولی در هر صورت برون و درون دو واقعیت جدایی ناپذیر هستند که می توان در کنار هم مشاهده کرد.
منابع مشابه
یادگاه مولانا (مرکز فرهنگی مولانا شناسی)
این مجموعه یعنی یادگاه مولانا، با هدف بنیان مرکزی فرهنگی ، جهت شناخت مفاهیم ذهنی و تفکرات مولانا و شمس و انعکاس آن به صورت یک حرکت معمارانه، ایجاد فضاهای متناسب با موضوع و همچنین ایجاد مقبره ای برای مزار شمس طراحی شده است. طراحی این مجموعه از نظر احیا و باز زنده سازی محوطه تاریخی منار شمس و تجدید خاطر تعلق مولانا به ایرانیان حائز اهمیت می باشد. در این پژوهش برای رسیدن به اهداف مورد نظر ، مطال...
15 صفحه اولطراحی بنای یادمان و مجموعه فرهنگی – هنری در قالب مونومان مولانا
چکیده واژه ((یادمان)) به گونه ای به یادآوردن چیزی یا کسی را پیگیری می کند.این ((به یادآوردن)) در تبیین خاصش به شخصیت خاصی اشاره می کند که در تاریخ یک کشور بواسطه دانش، هنر و ...بارز گردیده است؛ که در اینجا آن شخصیت، جلال الدین محمد بلخی معروف به مولانا شاعر و عارف بزرگ ایرانی است. شهرت بی مانند مولوی بعنوان چهره ای درخشان وبرجسته درتاریخ مشاهیرعلم وادب جهان و میراث فرهنگی ایران زمین دلیلی است...
15 صفحه اولبازتاب مسایل اجتماعی ـ فرهنگی در مثنوی معنوی مولانا
هدف این مقاله راه یافتن به پیشزمینههای اجتماعی ـ فرهنگی در قصههای مثنوی مولاناست، تا از این طریق بتوان به تصویری از سیمای جامعة عصر وی دست یافت. به همین منظور پس از گزینش نود قصه از شش دفتر مثنوی که دارای زمینههای اجتماعی آشکارتر بوده، به طبقهبندی طبقات، اصناف و مشاغل اجتماعی و تحلیل مباحث اجتماعی ـ فرهنگیِ بازتاب یافته در این قصهها پرداخته شده است. در این پژوهش بیشتر به یکی از لایههای ...
متن کاملتجربة عرفانی مولانا از عناصر طبیعی و مظاهر فرهنگی
مولانا در لابلای داستانها و حکایتهایی که نقل میکند، تجارب عرفانی خود از جهان طبیعت و دیگر مظاهر زیست انسانی را با مخاطبانش به اشتراک میگذارد. سه تجربه عمده او در آثارش «تجربه عرفانی ذات الهی»، «تجربه عرفانی حقیقت انسانی» و «تجربه عمل روحانی» است که از سه سطح توحید، انسانشناسی و عمل نشأت گرفته است. مولانا با بهرهگیری از مبانی معرفتی اسلامی و جهانبینی عرفانی خود جهان را به شکلی پویا و در س...
متن کاملپژواک برخی اندرزهای پیشینیان در کتاب قابوسنامه
قابوسنامه، نوشتۀ گرانسنگ عنصرالمعالی کیکاووس، از برجستهترین و مهمترین آثاری است که پس از اسلام در حوزۀ ادبیات تعلیمی و در پند و اندرز مخاطبان نوشته شده است. این کتاب چونان دایرةالمعارف ارزشمندی است که بسیاری از آدابورسوم و نیز شرایط و خصوصیات جامعۀ ایران عصر نویسنده در آن بازتاب یافته است. بالطبع عنصرالمعالی در بیان اندرزهای بیشمار آن، که در موضوعات گوناگون ایراد شدهاند، مانند س...
متن کاملتحلیل مجموعه کتابهای «زبان فارسی» از منظر نشانهشناسی فرهنگی
این پژوهش، به تحلیل فرهنگ و آموزش آن در مجموعه کتابهای «زبان فارسی»، تالیف صفّارمقدم، میپردازد. به این منظور، رویکرد «نشانهشناسی فرهنگی مکتب تارتو- مسکو» به عنوان مبنای نظری این پژوهش در نظر گرفته شده و مفاهیم موجود در این رویکرد، نظیر «سپهر نشانهای»، «مرکز و حاشیه» و «متن» و نیز برخی الگوهای ارائه شده برای این رویکرد در زمینهی فرهنگ و تعامل فرهنگی مورد توجه قرار میگیرد. در این مقاله، همچ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023